Thursday, August 4, 2011

Saya, Ah Beng dan Linggam

saya ada sebuah rumah. saya ada dua orang sahabat baik. seorang nama nya ah beng seorang namanya linggam. mereka sahabat saya sejak kecil. satu hari mereka datang rumah saya untuk bermalam. kerana mmikirkn mereka sahabat saya, saya tempatkn mereka dibilik berasingan. rumah saya ada 5 bilik. cukup untuk saya-1, anak cucu saya-1, ibu dan ayah saya-1 dan dua lagi bilik tetamu. jadi saya tempatkan kawan saya itu seorang sebilik. keesokkan harinya, mereka berdua mahu minta kebenaran untuk bermalam lagi, dan say izinkan. hinggalah akhirnya mereka berdua, ah beng dan linggam meminta izin untuk terus tinggal bersama di rumah saya, sebumbung dengan saya dan keluarga saya, kerana mereka tiada lagi kmpung halaman. dan tempat berlindung. setelah memikirkan mereka sahabat saya, saya izinkn juga mereka untuk terus menetap dgn saya. cuma saya mohon pada mereka, jangan ganggu hak anak cucu saya dan hak-hak saya. ini tetap rumah saya. makan mnum, air, api, wifi, gunakanlah sebaiknya bersama-sama. saya kata pada ah beng dan linggam, bilik ini hak awak dn saya ikhlas tapi selain daripada bilik ini ialah hak saya dn anak-anak zuriat keturunan saya. itu saja. ah beng dan linggam bersetuju. kerana mereka memang tiada tempat berteduh. keran akasihankan mereka, saya pun anggap mereka macam keluarga. kami hidup aman, bersama2, berkongsi semuanya. masa terus berlalu, mereka berkeluarga dan beranak pinak. begitu juga saya. mereka datang lagi jumpa saya dan mohon pertimbangan saya untuk mohon satu lagi bilik untuk anak2 mereka. saya kesal keran amreka lupa perjanjian kami dulu. tapi saya tak sanggup dikatakan xmenghargai kawan. saya turutkn jua. saya berikan mereka ruang ruang tamu. saya amanatkan pada ahbeng dan linggam, cukup lah ruang tamu ini ya?. masa kian berlalu dan kelurga semakin membesar. dan akhirnya mereka datang lagi jmpa saya, mahukan hak sama rata. ah beng kata "mana bole ini macam, lu dapat semua, dapur lu punya, tandas lu punya, bilik ayah lu pn mau simpan buat apa, mereka sudah meninggal". linggam pula menyampuk,"aloo, kawan, kita suda lama kenal, tak kan laa mahu kami duduk ini bilik sempit dan ruang tamu saja, apa kata kita kasi pecah awak punya ayah punya itu bilik kasi sama kami. apa macam?". wktu itu saya rasa sedih sangat-sangat. kerana mereka yang berjanji untuk tdak menuntut apa-apa selepas semua yang saya bagi, kini mereka mahukan hak saksama dan mula mempersoalkan itu ini. saya juga berkeluarga dan semakin membesar. mungkin selepas saya pergi menghadap Illahi. mereka bergaduh untuk merebut rumah saya pula..... dimanakah anak cucu saya untuk berteduh.............. "

No comments:

Post a Comment

Ini adalah laman peribadi saya, anda berhak komen tapi jangan mengharapkan balasan komen dari saya..sekian