Sunday, December 4, 2011

Luahan Rasa - Perigi Buta

Assalamualaikum..
Entry kali ini bersikap serius dan emosional..
kenapa?
sebab kali ini serius aku terasa,
telah lama aku pendam perkara ini.
Komitmen aku, perjuangan aku telah dipertikaikan.
apa yang mereka iri kan? apa yang mereka mahukan?

Aku tertanya-tanya,
apakah silap aku?
aku masih boleh terima kalau diri ini yang dipersoalkan.
tapi apabila melibatkan orang yang aku sayang, aku tak mampu untuk berdiam lagi
kenapa perlu pertikaikan aku dan dia?

selama aku susah, selama aku dalam masalah.
siapa yang bantu aku, siapa yang dengar luahan aku..
bukan KAU si perigi buta.. bukan KAU
dia yang bantu aku,
kawan aku yang temani aku
keluarga aku yang percayakan aku..
KAU langsung tiada, KAU hanya sekadar perigi buta.

apa yang kau tahu, hanya memburukkan orang.
apa yang kau kejarkan??
nama, pangkat, harta??
semua itu hanya bersifat sementara sahaja.
jika kau bersikap begini, aku yakin dan aku pasti
selepas ini kau tidak akan ke mana.
KAU akan kekal sama sahaja, KAU akan jadi perigi buta.

perjuangan aku tak pernah memaksa aku untuk bersikap seperti kau,
Harta, nama dan pangkat bukan ukuran untuk aku
perjuangan aku berteraskan landasan yang aku ikuti dan aku fahami
semuanya dalam memastikan perjuangan Alif Ba dan Ta terlaksana

kau tahu kenapa Melayu tidak mudah berjaya,?
kau tahu kenapa Melayu tidak akan maju?
semuanya kerana manusia seperti KAU
kau kata kau Melayu, tapi Melayu kau hanya pada nama
kau bersikap menjatuhkan melayu
Kau kata perjuangan kau selari dengan aku?
tapi perjuangan kau hanya kerana mengejar nama, pangkat dan harta.

Kau tahu kenapa kau tidak dipilih untuk memimpin?
kau tahu kenapa kau masih hidup terpencil?
kerana kau hanya tahu melalak di belakang.
tapi bila dihadapan kau diam tidak berkata
kau hanya pentingkan diri, tidak pernah kenal dunia luar.
dunia yang penuh dengan cabaran dan dugaan

Kau akan tetap kekal seperti kau yang dahulu
kerana kau katak yang hidup di bawah tempurung.
kau hanyalah sekadar PERIGI BUTA.

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak


No comments:

Post a Comment

Ini adalah laman peribadi saya, anda berhak komen tapi jangan mengharapkan balasan komen dari saya..sekian