Monday, January 16, 2012

Aku ketika memberi ucapan

Assalamualaikum
entry kali ini berkisar tentang berucap
Nampak mudah tapi sebenarnya susah..
aku merupakan seorang yang gugup..
memang sangat gugup.
aku tidak boleh atau tidak berani untuk berucap di khalayak ramai
tapi atas tanggungjawab dan amanah yang diberi 
aku cabar diri untuk berucap

Masa program Al-Falah (kem Lembah Pangsun)
aku dilantik sebagai penghulu kem
berucap di hadapan TNC HEPA USIM
"Takkan Melayu Hilang Di Dunia - Hang Tuah"
quote aku guna masa berucap



Masa Konvensyen Tindakan Siswa Bersatu (Akademi Kenegaraan)
sebagai presiden TSB
berucap di hadapan perasmi, Tengku Mohammad Shaharil Tengku Mansor
Presiden Persatuan Rakan Anti Dadah Malaysia (PERSADA)
"Takkan Melayu Hilang Di Dunia, tapi apa guna tidak hilang di dunia kalau kewujudan tidak dirasa - Layu, Malique"
petikan dalam ucapan aku

Majlis Makan malam dan sesi dialog bersama Menteri
sebagai Presiden TSB
berucap di hadapan Engku Mohd Salleh, Pegawai Khas DS Noh Omar
dan beberapa lagi orang besar yang datang dari NGO-NGO
Pergi ke kedai membeli baju,
Singgah sebentar membeli jamu
Sampai bila melayu tidakkan maju
Andai diri malas menguasai ilmu
rangkap pantun dalam ucapan aku.

alhamdulillah..
walaupun gugup
walaupun keberanian kurang
aku terima cabaran ini sebagai satu usaha untuk memperbaiki diri ini
ya, memang susah memang payah 
tapi sekiranya tidak cuba, maka kita tidak akan mampu mengubah
berani, berusaha, berserah
itulah pegangan aku ketika ingin memberi ucapan
supaya aku menjadi lebih tabah selepas ini
insyaAllah

No comments:

Post a Comment

Ini adalah laman peribadi saya, anda berhak komen tapi jangan mengharapkan balasan komen dari saya..sekian